RADIO NOVAN VAIKUTUS PAIKALLISRADIOIDEN TOIMINTAAN OSA 38.

Mainokset osana ohjelmavirtaa

Haastateltavat eivät yleensä mieltäneet mainoksia osaksi oman radioasemansa kokonaissointia. Myös keinot vaikuttaa mainosblokkien sointiin olivat vähissä. Jopa Radio 957:n tuliterässä digitaalisessa tuotantojärjestelmässä mainosten järjestys blokkien sisällä määräytyy yksinomaan mainososaston omien kriteerien mukaan. Mainostaja ostaa haluamansa määrän toistoja haluamiinsa aikoihin: trafiikkisihteeri tai mainosmyyjät taas yleensä järjestelevät mainokset niin, ettei samassa blokissa ajeta peräkkäin kahta saman alan yrityksen mainosta, samalla äänellä luettua mainosta tai esimerkiksi kirkon ja seuralaispalvelun mainosta. Draaman kaarta mainosblokkiin tai sujuvaa siirtymää mainoksia ympäröivään musiikkiin ei blokkeja koottaessa haeta.

Mainosspottien musiikillisen soinnin profilointiin kanavan yleisilmeen mukaan ei tutkituissa radioissa liioin oltu juuri uhrattu ajatuksia. Näin oli siitä huolimatta, että suurin osa otoksen radioiden mainonnasta on joko ns. omana työnä tehtyä tai samoilla paikallisilla alihankkijoilla teetettyä paikallista tuotantoa. Niinpä esimerkiksi yhdessä mainosaikaa myyvät, mutta musiikillisesti erilaisiksi profiloidut Radio 99 ja Rytmiradio sekä Radio Simpsiö ja Radio Seinäjoki ajavat kanavillaan täsmälleen samoja mainosspotteja osin jopa täsmälleen samaan aikaan. Mainosblokkien ja muun ohjelmavirran vuorovaikutus kokonaisuuden rytmityksessä on kuitenkin poikkeuksetta huomioitu, joskin eri haastateltavien välillä on selviä näkemyseroja. Radio Simpsiössä mainokset pyritään sijoittelemaan mahdollisimman harvakseltaan niin, että jokaisessa blokissa olisi vain yksi mainos. Radio Rexissä taas runsaamman mainonnan päivinä useiden mainosblokkien katsotaan sirpaloivan ohjelmavirtaa niin paljon, että juontajille on annettu ohje välttää tuolloin jopa ylimääräistä asematunnusten käyttöä.

Ote teoksesta: Tähden kylmä loiste: Radio Novan markkinoilletulon vaikutus Suomen kaupallisten paikallisradioiden toimintaan, toim. Marko Ala-Fossi (Tampereen Yliopisto, 1999)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s