RYTMIRADIO LAHTI, 1987-1999, INFOA, HENKILÖKUNTAA JA MUISTELMIA

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rytmiradio_Lahti

http://www.flowfestival.com/site2011/artist/tixa-fi/

Tunnaria:http://www.youtube.com/watch?v=wDtuH8VJZWo

 

Infoa:

Osoite: Aleksanterinkatu 32, Lahti

Lähetysajat: 24 h/ vrk

Lähetysteho: 100 W

Lähetyspaikka: Lahti, Suurmäki (25E3860N59) 230 m

Ohjelmansiirto: puhelinkaapeli

Studiot: 3

Ulkolähetysauto: reppulinkki

Toimiluvan haltija: Radioaktiivit Oy

Aloituspäivä: 7.12.1987

 

TEKIJÄT (toimittajia/ juontajia ellei toisin mainittu):

Aakala, Tiina  (1991) (myyntineuvottelija) 
Aaltonen, Samuli
(myöh. mm. Radio Nova, Radionostalgia, Radio Voima)

Alenius, Merja ”Memmu” (toimitusjohtaja)

Eve, Matti

Haatainen, Sakari (Kalle Aaltonen) (1987)

Haverinen, Marja 

Heikura, Lasse (1989-1992)

Heinonen, Joni

Hilvo, Tomi

Hukkanen, Ari ”Arska”

Jäppinen, Markku (tammikuu-joulukuu 1988)

Karetjoki, Markku (Make-Setä) (1987)

Kinnunen, Hannu ”Hanski” (1987-1997)

Kivisilta, Kimmo (1989-1991)

Kulmala, Jukka (toimitusjohtaja)

Kurikka, Leena (ohjelmapäällikkö)

Lampi, Timo (teknikko)

Lappalainen, Päivi (1989-1990)

Lehikoinen, Marjo (uutistoimitus)

Lindqvist, Mikko (mainokset)

Mawby, Dave (ohjelmapäällikkö)

Mertaranta, Antero

Miettinen, Satu (uutistoimitus)

Ojalainen, Eija  (1991) (myyntineuvottelija) 
Parkkonen, Kati

Pekkola, Veli-Pekka

Pelkonen, Jaana

Puopolo, Ivan (1998-1999?)

Rautkivi, Jyrki (1991) (toimitusjohtaja)

Rehakka, Taina (1991) (myyntineuvottelija)

Reiniharju, Ilona (1991-elokuu 1995)

Rämö, Aki

Salovaara, Pertti

Suikkanen, Mika (ex-SBC Radio, ex-Radio Heinola, myöh. YLE)

Talvenmäki, Pekka (1988-1998)

Tiihonen, Juha

Tixa? 

Tuominen, Ossi  (1991) (myyntineuvottelija)

Vornanen, Harri (1988-1990)
Vuorio, Jenni

Ziemann, Marcus (1991-1999) (musiikkipäällikkö, tuottaja)

 

Mukana olleiden muistelmia aiheeseen liittyen:

Joni Heinonen ja Samuli Aaltonen:

http://www.radiovoima.fi/arkisto/paikallisradio-t%C3%A4ytti-t%C3%A4n%C3%A4%C3%A4n-30-vuotta-lahdessa-samuli-aaltonen-ja-joni-heinonen-muistelevat

Ivan Puopolo:

 

Oma työllistymiseni on esimerkiksi jäänyt mieleen.

 

Olin juuri saanut potkut lahtelaisesta Teatteri Vanhasta Jukosta. Teatterinjohtaja kysyi

minulta potkuja antaessaan, että “mitä oikein haluan elämälläni tehdä”?”. Todellisuudessa

minulla ei ollut aavistustakaan, mutta vastasin että “haluaisin kirjoittaa”, koska tiesin sen

miellyttävän häntä. Siihen hän: hae sitten lehteen töihin.

 

Niinpä hain Uusi Lahti –lehteen, jonne vailla mitään kokemusta tai koulutusta en tietenkään

päässyt. Tullessani lehden toimituksesta takaisin kotiin, kävelin Rytmiradion ohi ja mielsin

jollain tavalla että “lehti tai radio, sama asia”. Silloinen ohjelmapäällikkö Jenni Vuorio ja

toimittaja Marja Haverinen olivat paikalla ja vastoin kaikkia odotuksia he pistivät minut

koelukuun äänitysstudioon. Luin nauhalle pätkän STTn uutisia ja he totesivat: osaa lukea,

ääni ok –> tervetuloa töihin. Tämä kaikki oli muuten seurausta siitä että juuri edellisenä

päivänä Rytmäristä oli lähtenyt miestoimittaja uuden lahtelaisen TV-kanavan toimittajaksi.

 

En muista omana aikanani kanavan järjestäneen mitään sen suurempaa mutta kuulin huhuja

aiempien vuosien hulppeista vuosijuhlista joissa oli aina kaikki kaupungin keskeiset vaikuttajat

paikalla.

 

Itse järjestin Clubiitti-kiertueen samannimisen ohjelmani tiimoilta, joka sittemmin loppui kesken. Clubiitti oli minun tekemäni perjantai-iltojen konemusaohjelma, joka vietiin Päijät-Hämeeseen kiertueelle. Lähetykset tulivat aina livenä milloin minkäkin koulun juhlasalista, jonne oli väsätty disko. Tosin mikäli oikein

muista, kiertueen piti olla 12-osainen, mutta se loppui ensimmäiseen kertaan toimiluvan

päätyttyä.

 

Minun aikanani kanava oli jo ns. lähetysvirtaradio eli musiikki tuli tietokoneelta ennalta

ohjelmoidun rotaation mukaisesti. Ainoa erikoismusiikkiohjelma jonka muistan, oli juuri tuo

minun tekemäni Clubiitti perjantai-iltaisin (konemusaa).

 

Rytmäri ryhtyi yhteistyöhön Radio99:n kanssa aivan viime hetkillään. En tiedä noista kuvioista

sen enempää mutta aika pian fuusion jälkeen, Rytmärin toiminta loppui.

 

Rytmiradiolla oli mielestäni Lahdessa jonkinlainen kultti-imago. 99 oli aina ollut

ymmärtääkseni “kakkonen” paikalliskanavasodassa. Tosin Mafian, Novan ja muiden

kaupallisten tulon myötä Rytmärin – niin kuin koko radioalan – myyttinen maine arkipäiväistyi

 

Kuuntelijat eivät minun aikanani pystyneet vaikuttamaan ohjelmien sisältöön käytännössä

lainkaan. Musiikki siis tuli jo tuolloin automatisoidusti Selector-ohjelman kautta ja en muista,

että varsinaisia kontaktiohjelmiakaan juuri olisi ollut. Palautekin oli niukanlaista.

Radion tekeminen oli aika yksisuuntaista tekijöiltä kuuntelijoille.

Tuo ei kuitenkaan ollut mitenkään ainutlaatuista Rytmiradiolle vaan radio oli mediana noihin

aikoihin muuttumassa. Puhuttiin lähetysvirtaradiosta, jolla tarkoitettiin jukeboksimaista

musiikkia + puhetta –ohjelmavirtaa ilman, että mikään ohjelma varsinaisesti alkaa tai loppuu –

on vain yhden katkeamattoman ohjelman virtaa. Tämä suuntaus oli tietenkin lähtöisin

Amerikasta ja seurausta siitä että radiokenttään tuli koko ajan uusia toimijoita. Kuuntelijan

oli mahdotonta löytää yksittäistä ohjelmaa kun pelkästään kanavan tunnistamiseenkin

saattoi tutkimusten mukaan mennä vuosi. Tästä syystä radiot alkoivat segmentoitua omiksi

lähetysvirroikseen: rock, pop, iskelmä jne. Tämä oli Jukka Kulmalan, Rytmärin toimitusjohtajan

visio tulevaisuuden radiosta ja siihen suuntaan hän myös Rytmiradiota vei. Täytyy sanoa että

oikeassa oli.

Itse aloitin harjoittelijana ja tein aluksi lähinnä katugalluppeja. Sitten “ylenin” muistaakseni

uutistenlukijaksi ja jossain vaiheessa sain kokeilla juontamista, aluksi ilta-aikaan ja lopulta

aloin juontaa viikonloppuja. Samalla aloin tehdä Clubiitti-ohjelmaa. Toimenkuvaani kuului

noiden kolmen vuoden aikana periaatteessa kaikki mahdollinen, pois lukien musiikinhallinta.

Muutaman mainoksenkin taisin jossain vaiheessa tekaista.

Ilman Rytmiradiota olisin tuskin koskaan päätynyt alalle tai tullut edes yrittäneeksi uudestaan.

Ja tästä tietenkin kiitos kuuluu rekrytoijalle, Jenni Vuoriolle, joka silloin palkkasi mut ihan

pystymetsästä.

Mikko Lindqvist: 

Työskentelin aikoinaan Rytmiradiolla mainostuottajana, olisko ollut 88-90 jonka jälkeen aloitimme Sunen kanssa ( Ari Sunell ) oman mainostuotantostudion Saksalassa, vedin myös omaa mustaan soulmusiikkiin pohjautuvaa ohjelmaa ja hoidin myös aamupäivän levylautaset. Mukavaa aikaa kieltämättä, ja mukavimmat työkaverit mitä kuvitella saattaa. Helsinkiin muutimme Sunen kanssa 1996 ja edelleen mainostuotannon parissa työskentelemme. Mainoksiahan tuli tehtyä ihan satamäärin.ja musiikkia myös valtavasti. Kaikki rytmiradion tunnarit esim. tehtiin studiollamme ” inhouse ”, ne ehkä nyt ensimmäisenä jäänyt mieleen.

Pekka Talvenmäki: 

Rytmiradion alkuvuosien kaavioon kuului eri musiikinaloihin keskittyneet erikoisohjelmat. Mustaa musiikkia edusti Mikko Lindqvistin vetämä Mustaa Makiaa, jossa soi lähinnä funk. Eräs lahtelainen soulia harrastava ystäväni ehdotti kesällä `88, että myös vanhakantaisen soulin pitäisi olla edustettuna. Hän soitti Rytmiradioon ja ehdotti minua ohjelman vetäjäksi. Radiosta otettiin minuun yhteyttä ja niin aloitin radiourani, aluksi vuoroviikoin Mikon kanssa. Hyvin pian sain jokaviikkoisen ohjelmapaikan ja tunnin mittainen tuokioni sai nimen Soul Train, jollaisena tein sitä kevääseen `98 saakka. Idea oli soittaa 60- luvun perussoulia, sekä pintahittejä että väliin myös pintaa syvemmälle kaivautuen. Levyvalinnat pohjautuivat pelkästään omiin vinyylikokoelmiini. Teknisesti ohjelmani olivat kömpelöitä, ne perustuivat puhtaasti nauhoituksiin. Kaikenlaisia pieniä mokia sattui, mutta mukavaa oli. Rytmiradiossa oli hyvä henki, porukka oli rentoa ja avuliasta ja koko kymmenvuotisesta Soul Train- urasta jäi minulle erittäin positiiviset muistikuvat.

Soul Trainin ohessa tein muutamana kesänä kevyempää Dancing In The Street- ohjelmaa, jossa soitin amerikkalaista 60- luvun alun teinipoppia ja kyseisen vuosikymmenen listahittejä. Pääpaino oli edelleen amerikkalaisessa popissa, mutta aika paljon homma meni sitä sun tätä- pohjalta. Tällä ohjelmalla ei ollut mitään varsinaista ns. tavoitetta. Totisempi oli Rytmiradiossa parin vuoden ajan pyörinyt Tähdet Tähdet-sarja, jossa keskityttiin tiettyjen artistien uravaiheisiin peräti kaksituntisissa jaksoissa. Koska oma musiikkiharrastukseni on aina perustunut diskografioiden ja artistien nuoruusvaiheiden penkomiseen, Tähdet Tähdet oli minun kannaltani mielenkiintoinen ja sainkin pienen ruikutuksen jälkeen tehdä muutaman suosikkiartistini esittelyn, ainakin Del Shannon, Roy Orbison, The Supremes, Wilson Pickett  The Four Seasons tulevat mieleen. Erikoisprojekteina tein vielä neljänä jouluna parituntisen Christmas- tuokion, jonka nimeä en enää muista.

Positiivisena asiana on mieleen jäänyt kuulijapalaute ja varsinkin muutamat ohjelmiini liittyneet levytoiveet, ainakin ne osoittivat, että minulla oli muutama kuulijakin. Siviilityöni (lukion matematiikan opettaja) vuoksi poäätyi Soul Train muutamana penkinpainajaispäivänä oppilaitteni hyväntahtoisen pilkan kohteeksi, mutta sekin oli pelkästään myönteinen kokemus.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.